יאכטה מפרשית מבנה וחלקים
יאכטה מפרשית מורכבת באותו עיקרון כמו סירות המפרש למעט תוספת מנוע שמורכב ביאכטה שתוכל לנוע ללא הפעלת המפרשים. במאמר להלן נסביר על חלקי יאכטה מפרשית הקשורים להפעלתה בעזרת המפרשים: ירכתיים: החלק האחורי של גוף יאכטה, חרטום: החלק בשליש הקדמי של יאכטה' דופן ימין: כאשר מביטים מהירכתיים לחרטום זהו הצד הימני של יאכטה, דופן שמאל: כאשר מביטים מהירכתיים לחרטום זהו הצד השמאלי של יאכטה, סיפון: המשטח העליון של גוף יאכטה, שידרית: קו מרכז יאכטה מהחרטום לירכתיים, דף ירכתיים: החלק הניצב למים שנמצא מאחור בירכתי יאכטה, לזבזת: הקו המפריד בין דפנות היאכטה לסיפון, קוקפיט: האזור בו יושבים ליד ההגה של יאכטה, קיל: הקיל עשוי מעופרת/פלדה יצוקה וכבדה, אורכו בממוצע כ – 170 ס"מ יורד מהיאכטה לעומק המים ממוקם בתחתית יאכטה במרכז תפקידו לאזן את היאכטה ולמנוע סטייה הצידה במהלך הפלגה יש יאכטות בהן קיימת אפשרות לקפל את הקיל כך שניתן להפליג במקומות בהם המים רדודים, ריילינג(מעקה): עמודים שמוצבים מסביב לסיפון ביניהם מתוח כבל למניעת נפילה מהסיפון לים, ספינלוק: תפסן מיתרים המאפשר מתיחה ללא שחרור של מיתרים ומעלנים על יאכטה, תורן: עמוד מרכזי שעליו מניפים את המפרשים, מחובר לסיפון היאכטה ע"י כבלים מפלדה שנקראים וונטות
ראש תורן
חלקו העליון של התורן, עקב התורן: חלקו התחתון של התורן, וונטה קדמית: כבל פלדה היוצא מראש התורן ומחובר לחרטום מונע נפילת התורן לאחור, וונטות צד: כבלי מתכת היוצאים מראש התורן ומחוברים לדפנות היאכטה תפקידם למנוע נפילת התורן לצדדים, וונטות אחוריות: כבלי מתכת היוצאים מראש התורן ומחוברים לירכתיים של יאכטה, מצליבים: מוטות הנמצאים בשליש העליון של התורן ובניצב לו דרכם עוברות וונטות הצד, מנור: מוט המחובר לתורן ומשמש לחיבור הצלע התחתונה של המפרש הראשי, מקור: ציר החיבור בין המנור לתורן, מפרש ראשי זהו המפרש הגדול המחובר לחלקו האחורי של התורן ולמנור, מפרש חלוץ: מפרש קטן מהראשי נמצא בחלק הקדמי של היאכטה בין הוונטה הקדמית לתורן, ג'יב רולר: גלגלת המחוברת לחלוץ ומאפשרת לגלגל את החלוץ סביב הוונטה הקדמית, שחיפים: מוטות גמישים המושחלים בכיסים בתוך המפרש הראשי לאורך השפה האחורית, יוצרים את גזרת המפרש ומונעים את נפנוף השפה האחורית, קודקוד: הפינה העליונה של המפרש (ראשי, חלוץ), פק"מ: הפינה הקדמית התחתונה של המפרש (ראשי, חלוץ), לכיוון החרטום, קרן: הפינה האחורית תחתונה של המפרש (ראשי, חלוץ), לכיוון הירכתיים, שפה תחתונה השפה התחתונה של המפרש (ראשי חלוץ) בין הפק"מ לקרן, שפה קדמית: הצלע הקדמית של המפרש בין הקודקוד לפק"מ, שפה אחורית: הצלע האחורית של המפרש בין הקודקוד לקרן, בום צ'ק: מערכת רווח כוח המחוברת בין המנור לעקב התורן ומונעת עלייתו של המנור ברוחות כהות, מעלנים: מייתרים המשמשים להנפת המפרשים לראש התורן, מיתר ראשי: משמש למתיחה או שחרור של המפרש הראשי, מיתר חלוץ: משמש למתיחה או שחרור של מפרש החלוץ, חבלי צמצום: מיתרים המשמשים להקטנת שטח המפרש הראשי ברוחות חזקות, טופינג ליפט: מיתר המחובר בין המנור לראש התורן, מונע נפילת המנור כאשר מפרש הראשי אינו מונף, טלטלים: חוטים דקים המחוברים למפרשים ומצביעים על זרימת הרוח על המפרשים.