הפלגה בעזרת המפרשים עקרונות

על מנת להבין כיצד יאכטה מפליגה קדימה בעזרת מפרשים נבין תחילה את כיוון הרוח. רוח: הרוח היא זרימה של אויר ממקום אחד לשני. את כיוון הרוח אנו קובעים לפי מוצאה. לדוגמא: רוח הבאה מכיוון צפון תיקרא רוח צפונית, רוח הבאה מכיוון מערב תיקרא רוח מערבית וכך הלאה, במהלך הפלגה בעזרת המפרשים הסקיפר חייב לדעת בכל עת מהיכן נושבת הרוח ובהתאם לכך לכוון את היאכטה ואת המפרשים. דרכים לזיהוי כיוון הרוח: אפשר להרגיש את כיוון נשיבת הרוח על גופנו. הבנת כיוון הרוח לפי פני הים, כאשר הרוח נושבת היא מייצרת גלים וזרימה כך נוכל לראות את הים ולהבין מאין נושבת הרוח, חץ כיוון הרוח: ברוב היאכטות קיים חץ על ראש התורן המצביע על כיוון הרוח כאשר היאכטה אינה בתנועה הכיוון שמראה החץ הוא הכיוון האמתי של הרוח, כאשר היאכטה בתנועה קדימה הכיוון שמראה החץ הוא הרוח המדומה ז"א זהו הרכיב שבין הרוח האמתית לרוח הפנים שנוצרת מההפלגה קדימה, חץ כיוון הרוח ברוב היאכטות מחובר למד רוח המאפשר קריאה על צג מד רוח לקרוא את עוצמת וכיוון הרוח

דגלים וטלטלים

ניתן לראות לאן מתנופפים דגלים או טלטלים שנמצאים על היאכטה, וכך לקבוע את כיוון הרוח. עוצמת הרוח: זוהי מהירות זרימת האוויר, מוגדרת לרוב ביחידות קשר כאשר קשר = 1.853 קמ"ש, הערה: זיהוי הרוח כנ"ל נכון כאשר היאכטה אינה בתנועה. כאשר היאכטה מפליגה בתנועה קדימה נוצרת רוח מדומה שאותה מזהים על פי הסימנים הנ"ל, רוח זו היא רכיב שקול הכוחות שבין הרוח האמתית הנושבת לבין רוח הפנים שנוצרת עקב התנועה קדימה, במהלך תנועה של היאכטה קדימה מד הרוח, הדגלים, הטלטלים יצביעו על כיוון הרוח המדומה, הרוח המדומה תהיה תמיד בין רוח הפנים לרוח האמתית כאשר רוח הפנים תהיה תמיד בכיוון מנוגד לכיוון ההפלגה. הכוח המניע קדימה: צורת המפרשים בנויה ע"פ העיקרון של כנף מטוס. קיים הפרש לחצים הפועל על המפרש כאשר צורת המפרש גורמת לכוח עילוי המניע קדימה את היאכטה. הלחץ שמחוץ למפרש קטן לעומת הלחץ שבתוך המפרש, הלחץ הנמוך נוצר בגלל צורת המפרש הייחודית. הפרש לחצים זה יוצר כוח הדוחף את המפרש ואת היאכטה כולה קדימה. הפרש הלחצים יוצר גם כוח הדוחף בניצב לכיוון ההתקדמות, ויוצר סטייה רוחבית הצידה, כוח מסטה זה מצטמצם ע"י הקיל שמקטינה את הסטייה הרוחבית של היאכטה, כך שלמעשה נשאר רק הכוח הדוחף קדימה וכך היאכטה מפליגה. ברוב היאכטות קיימים 2 מפרשים ראשי וחלוץ. קיימת השפעה הדדית בין המפרשים אשר מגבירה את כוח ההנעה קדימה, באזור התורן החלוץ והראשי מקבילים האחד לשני ויוצרים בינם צינור ונטורי המאיץ את האוויר בניהם ומשפר את כוח העילוי הנוצר על המפרש הראשי.